fredag 4 januari 2013

Unseen Academicals - Terry Pratchett

Köpte denna på engelska under semestern då jag hade slut på böcker hemifrån att läsa. Det var den första Skivvärld-boken jag har läst men jag tror det blir fler. Enda orsaken till att jag ens tittade på denna bok var att jag för något år sedan fick en otroligt rolig bok av en vän, Nanna Ogg´s cookbook skriven av Terry Pratchett. Det var en riktigt kul kokbok där en del recept går att förverkliga själv, t.ex. receptet på vatten och bröd :) Jag kommer recensera den boken senare. Humorn i den passade mig perfekt och gjorde att jag köpte Unseen Academicals. Unseen Academicals handlar dessutom om fotboll, vilket ju var ett extra plus :)

I boken tvingas Unseen University ställa upp i en fotbollsturnering, en sport som ofta leder till att någon dör. Diskussionen i lärarrummet då detta uppdagades var enormt underhållande att läsa :)  Jag känner ju inte till figurerna i Skivvärlden så det var lite svårt att komma in i bokens karaktärer och jag vet inte om de fyra huvudrollsinnehavarna, som det berättas parallellt om är återkommande figurer eller inte men de var en underhållande bunt.

Boken är skriven på ett mycket roligt språk med en hel del finurligheter som kan gå en förbi om man inte känner till vad de baseras på. Ett bra exempel är då Glenda säger åt köksan Juliet att tala bättre. Detta sker medan de åker i en droska;
"With your looks you could snag a man who thinks about more than beer and footie. Just speak with a little more class, eh? You don´t have to sound like -"
"My fare, lady"
Det sista sades av dvärgen som körde droskan, som ville ha betalt.
Om ni inte förstår vitsen så uttalas fare likadant som fair. My fair lady alltså :) Som ju handlar om kvinnan som fick en man av klass sedan han lärt henne tala bättre och mer korrekt engelska. Precis vad Glenda ville att Juliet skulle göra. Ja, ni fattar nog :)

Betyg: *** (3 av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar