tisdag 22 januari 2013

22 Januari

August Strindberg

Idag är det 164 år sedan August Strindberg föddes. Ifjol firades Strindberg hela året då det var 100 år sedan han dog, men hade det inte varit bättre att fira honom 1999 då han hade fyllt 150?

Att läsa Strindberg ingår i skolutbildningen (eller gjorde då jag gick i skolan) och han anses som vår störste författare. men är han egentligen så bra? I mitt tycke är han rejält överskattat. Jag har läst de flesta "klassiska" författare och skulle inte ha med Strindberg på min topp 10. Det finns bättre svenska författare, tro mig.

August Strindberg har dock uppnått sådan status att den som kritiserar hans skrivande bedöms som icke-kunnig inom litteratur. men,men.. jag står för det jag tycker och jag anser honom överskattad.
Dock har han bidragit en hel del till svensk kultur på olika sätt genom hans pjäser etc så han ska ändå hyllas på sin födelsedag :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar