måndag 14 januari 2013

14 januari

Bobbys död

Minns ni 10-årige Bobby Äikiä? Jag hoppas ni gör det. Den lilla pojken som systematiskt misshandlades och torterades (både fysiskt och psykiskt) av sin mor och styvfar och som sedan mördades och dumpades i en sjö?
Idag är det 7 år sedan han dog. Och jag hoppas hans öde aldrig glöms bort.

Jag klarar inte av att skriva om vad han utsattes för, det är för fruktansvärt. Det finns gott om sidor som beskriver både det och efterföljande rättegångarna på mycket bra sätt.

Mamman och Stypappan dömdes inte till mord och har idag släppts fria då de satt av 2/3 av sina 10-åriga straff. Jag är för att inte spärra in folk för evigt, men läser man detta fall så inser även jag att straff som döms ut ibland är för små.

jag vill inte gå in i en sådan diskussion heller. Jag ville bara påminna er om Bobby idag så han inte glöms. Och på samma gång vill jag uppmärksamma er om att liknande saker händer varje dag. Barn misshandlas av sina föräldrar och andra de ska kunna lita på. Tyvärr känns det inte som det alltid tas på tillräckligt stort allvar.

Bobby, vila i frid. Det kan inte vara sämre än det helvete du hade i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar