torsdag 10 januari 2013

10 Januari

Pat Benatar 60 år


I början av 80-talet satt jag som klistrad framför radio varje torsdagkväll beredd att spela in alla låtar från kvällens Poporama med Kaj Kindvall. Jag lyssnade på programmet under många år och många blivande storheter spealdes för första gången i just det programmet (samt även en del i Discorama, som väl sändes på lördagar!?). Jag kommer fortfarande ihåg första gången jag hörde Ratatas "För varje dag", jag föll direkt. Likaså då jag hörde 800 grader och Visages "Fade to grey". Det var tider det, musiken var bättre då i mitt tycke och jag har många minnen till flera låtar från den tiden.
En, för mig då okänd, sångerska fastnade jag för direkt då hennes "Fire and Ice" spelades i Poporama. Just det, Pat benatar. En rocktjej med otrolig röst. Jag hade inte hört henne tidigare men det visade sig att hon släppt två stycken LP innan. Båda riktigt bra, liksom "Precious time", som "Fire and ice" kom från och även skivan efter var kanon. Sedan gick det lite utför tyckte jag. Inte för att jag hört hennes 5 senaste skivor :) Kanske ska försöka hitta dem så jag kan lyssna på dem innan jag dömer ut den senare delen av hennes karriär.

Pat benatar föddes idag för 60 år sedan. Hon debuterade på skiva 1979 med "In the heat of the night", döpt efter låten med samma namn. En låt som Smokie gjort (minns ni dem?). På skivan fanns även Smokies "If you think you know how to love me" samt en låt av John Cougar Mellencamp (eller om det bara var John Cougar på den tiden) och en utmärkt version av Alan Parsons Projects "Don´t let it show" (tänk så mycket bra musik det fanns på den tiden).

På skivan efter lånades det fortfarande en del låtar, bl.a. Kate Bushs "Wuthering heights" men Pat skrev alltmer själv. Och just "Fire and ice" blev hennes första hit som hon varit med och skrivit själv. På skivan efter skrev hennes gitarrist och nuvarande man, Neil Giraldo,  flera låtar med Billy Steinberg, som senare skrev "Like a virgin".

Pat håller ett rekord. 4 år i rad (1981-84) fick hon Grammy som bästa Rocksångerska. Ingen annan har lyckats med en bedriften. Pat var riktigt stor de här åren men med femte studioalbumet så började lyssnarna tröttna på henne, trots hits som "We belong" och flera grammynomineringar så hådde hon aldrig upp till de försäljningssiffror hon hade under 80-talets första år.

2003 kom hennes senaste (och sista?) studioalbum, "Go", som bara sålt ca 34000 exemplar, jämfört med henens andra Lp som sålde 3 miljoner ex.
På senare år har hon turnerat med andra gamlingar som Loverboy. Men vad hon gör i övrigt vet jag inte, kan vara kul att ta reda på :)



Grattis Pat Benatar!







 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar